בשבוע שעבר כשנכנסתי להושעיה – ראיתי שאת הכיכר המרכזית מקיפים שלטים שיש בהם צילום וכיתוב, ובעצם כל אחד מהם מבקש לרמז על הערב המתוכנן לחשיבה וסיעור מוחות לאן פני הושעיה בגיל המבוגר. אהבתי מאוד את השילוט (בזכות יואב כספי) ונסעתי עם הרכב מסביב לכיכר כדי לראות את כולם. מקסים. הערב, שהתקיים במוצ"ש האחרון, היה תחת הכותרת 'שלומי קשור בחוט אל שלומך' (זלדה)
איזה חוטים קושרים קהילה?
מה בין השיר של זלדה לפרשת ויקהל?
מי זה רוברטו וולדינגר ומה יש לו לומר בטד?
ואיזה משכן חדש עלה לאוויר השבוע?
ועל קהילת הקוראים המשפיעים כבר כתבתי?
הושעיה בת 33 ובזכות צוות 'בינה' היא החלה ליצור חשיבה מה יהיה בהושעיה בשנים הבאות? האם נישאר להזדקן כאן ואם כן מה הצעדים שעלינו לעשות לקראת ההתבגרות בגיל? זו בעיני חשיבה טובה והיערכות חשובה מאוד. מה עלינו לעשות כדי להיות קהילה רב דורית. תוצאות המפגש בוודאי עוד יישאו פירות במציאות חיינו אבל הנקודה שאני מבקשת לדבר עליה היא זו שעלתה בהרצאה שנתן לנו הגרנטולוג, יעקב בן שאול, על מי נחשב זקן, הוא דיבר עד כמה עולה גיל החיים ובעיקר הוא דיבר על חשיבות הקהילה בחייו של אדם. לחיות בקהילה ולא בבדידות זה אחד המפתחות החשובים שמאפשרים אריכות ימים.
עכשיו אתם מבינים ש'שלומי קשור בחוט אל שלומך' ניתן לקריאה כחיבור וקשר זוגי, אבל בעיני הבחירה לקרוא למפגש כך יש בו מהחשיבה של קשרים וחיבורים אנושיים בכלל. כששלומי קשור בחוט אל שלומך – נבנית קהילה. זה עמוד שדרה של קהילה שחיה יחד.
ותוך כדי מחשבות על קהילות, הרי זו פרשת ויקהל, הגיעה אלי סרטון בפייסבוק של הרצאה של רוברטו וולדינגר שנתן אותה במסגרת ההרצאות של טד.
וולדינגר סיפר על מחקר שנעשה כמעט 75 שנים. מחקר נדיר, אולי הארוך והמקיף ביותר שנעשה אי פעם, שתחילתו בשנת 1938, ושעדיין ממשיך. המחקר מבקש לברר מהו המתכון לחיים בריאים ומאושרים. רוברט ווילדינגר הוא המנהל הרביעי של המחקר. המחקר נעשה עם 724 גברים שלקחו בו חלק, 60 עדיין בחיים ועדיין משתתפים בו, על תובנות בחייהם. הוא דיבר על המסקנה שלא כסף, לא הצלחה בעבודה עושה את האדם מאושר אלא כשאנשים מחוברים לחברה ולקהילה הם מאושרים יותר. התובנה המרכזית שלו ש"כשיש יחסים אנושיים טובים וקרובים הם מובילים לבריאות ולהרגשה הכללית הטובה שלנו. ויחסים טובים ומוגנים משפיעים על המוח".
מבקשת לצרף גם את מה שכתב לפרשת השבוע שלנו הילקוט שמעוני (לקט מדרשים קדומים על התנ"ך) מציין את חשיבותה של ההתקהלות: "רבותינו בעלי אגדה אומרים מתחילת התורה ועד סופה אין בה פרשה שנאמר בראשה ויקהל אלא זאת בלבד. אמר הקב"ה עשה לך קהילות גדולות ודרוש לפניהם ברבים הלכות שבת כדי שילמדו ממך דורות הבאים להקהיל קהילות בכל שבת ושבת ולכנוס בבתי מדרשות ללמד ולהורות לישראל דברי תורה. מציין את חשיבותה לדורות ולשנים, את הכוח העצמתי של הציבור".
האמת, יש הרבה מאוד בתובנות הללו. יש משהו בשבת שסביבה מתכנסת קהילה. אני מרגישה זאת מאוד בבית הכנסת. המפגש האנושי, שכמעט ולא מתאפשר ביום יום, משמח. לחיות ולאגוד קהילות סביבנו גם אם זה לא תמיד קל הוא חשוב מאוד ויש לעמול עליו.
משתפת אתכם כקהילה מיוחדת שנוצרה לאורך השנים – משכן חדש ווירטואלי עלה השבוע – האתר של אורייתא עלה סוף סוף, אחרי ארבעה חודשים של הרבה מאוד מחשבות, לבטים, בחירות וחשיבה על הבנה ונגישות של מהות העשייה המבורכת של אורייתא. יש כניסה לגלריה, כניסה לסדנאות וכניסה לבלוג לקראת שבת. מזמינה להתבונן באתר, להתרשם ולהגיב לי במייל. חשובה לי דעתכם מאוד. מבקשת מאוד להודות למאיר קהן, החתן האלוף שלי שמלווה אותי ללא הפסקה בכל צעד והתקדמות של שינוי טכנולוגי. תודה ללירון פרידמן הגרפיקאית המצוינת שהשקיעה שעות רבות של הכנסת כל החומרים לאתר ודאגה שיהיה יפה. תודה למתכננת שעשתה שעות רבות מאחורי הקלעים ותודה מיוחדת לחיה, החברה הטובה שלי שהעין הטובה שלה תמיד מאתגרת אותי לטוב יותר.
ותודה גדולה לכם, הגעתי כבר ל – 55,200 כניסות לאתר, 1,570 מכותבים לבלוג לקראת שבת ו-2,069 כניסות לאתר בחודש. עבורי זה הישג גדול. ואני מודה לכל אחד מכם שקורא אותי ומעביר אותי הלאה. אני מתחילה את הספירה מהתחלה למרות שזו אותה כתובת אתר ולכן חשוב לי שתיכנסו לאתר, כך תקדמו אותי שאחזור שוב לעמוד הראשון.
המשיכו להיות עבורי קהילת קוראים משפיעים, אני מעריכה מאוד.
שבת שלום,
ליאורה