לפני שבועיים הייתי אצל ר' נחמן באומן, רגע לפני שעליתי למטוס בשדה התעופה בקייב גיליתי ששכחתי שרשרת זהב שלי, שרשרת של תכשיטנית מיוחדת, ששווייה לפחות 2 נסיעות לאומן בחדר שבו ישנתי בוילה של תהילה. זו שרשרת ארוכה שמכיוון שאני לא ישנה אתה תליתי אותה על סולם ליד המיטה שבה ישנתי. (היו מיטות קומותיים)

תהילה (בעלת הוילה) נסעה כבר באותו בוקר עם קבוצה לפולין ובודפשט ואי אפשר היה להשיג אותה. התחלתי מסע טלפונים לבת של תהילה בארץ שיעשו חיפוש בחדר ומאותו יום אני במסכת טלפונים והודעות לחיפוש השרשרת. אמרו לי שלא מצאו אותה. דבר אחד ידעתי – שאף קבוצה לא הגיעה לישון שם אחרינו. בקיצור, עברתי שיעור לא פשוט. אני בן אדם מסודר בסך הכל, איך קרה לי שלא שמתי לב? ומה אומר לי האובדן? הלוא מדובר רק בכסף האם עלי להצטער על כך? האם לוותר? אולי זו כפרת עוונות כפי שהרבה אמרו לי? והאם היה עלי למסור משהו בעל ערך על מנת לקבל דברים אחרים? והכי פשוט אולי לא לקחת דברים בעלי ערך לחו"ל.

משהו בפנימיות שלי אמר לי שהשרשרת מחכה שם. לא האמנתי שהמנקה לקחה אותה, הן ישרות. אבל כל הזמן אמרו לי שלא מוצאים אותה. אתמול התבקשתי לשלוח צילום של השרשרת והנה הערב הודיעו לי שהיא נמצאה. הבטחתי לקדוש ברוך הוא שאפרסם את הנס הזה, והנה אתם זוכים לשמוע אותו ראשונים. אחד הדברים שלמדתי באומן הוא להודות על מה שיש וגם על מה שאין וכך עשיתי במהלך השבועיים. על מה שיש תמיד קל לנו להודות, אבל זה שיעור גדול להודות גם על מה שאין. תודה לאל, על המסע שעברתי בנוגע לשרשרת. תאמינו לי זה ממש לא מובן מאליו. שתבינו שאם המנקה הייתה לוקחת את השרשרת היא הייתה חיה ממנה שנה באוקרינה.

ומה הקשר להארת פנים? הקשר הוא כמובן לתערוכה שנפתחה בגלריה ביום שישי האחרון. הייתה פתיחה מבורכת. לשמחתי הגיעו הרבה מאוד אנשים שגם התרגשו מאוד. ואני מבקשת לשתף בקטע שכותב ר' נחמן על הארת פנים –

ר' נחמן טוען שאי אפשר להגיע לשלום אלא ע"י הארת פנים. מהי הארת הפנים? הארה הפנים היא מצב בו פנימיותו של האדם מאירה את פניו ללא מסכים – ללא מנגנוני הגנה שונים – במפגש עם המציאות. מדובר באדם שמחובר לעצמו ולנשמתו באופן כנה במישור הרוחני והפיזי. הארת הפנים מנכיחה על פניו של אדם את השתקפות ההתרחשות הרוחנית שלו. מפגש עם אדם שפניו מאירות מותיר רושם של משהו שהוא מעבר לרובד הפשוט. הפנים מצביעות על כך שיש כאן משהו אחר; מימד של עומק ושל סוד ופלא. אמנם, לרובנו יש 'מסכים', מנגנוני הגנה, בפנים שלנו ולכן קשה להבחין באור הזה. אך אפשר לחוש ולראות זאת ברגעים של כנות או שמחה גדולה כמו למשל בפניהם של חתן וכלה תחת חופתם.

ומה פירושה של אותה הארת פנים?

"אי אפשר לבא לבחינת שלום אלא ע"י הארת פנים", כרוצה לומר לנו ר' נחמן: צריך את הפנים שלך, אי אפשר שיהיה שלום בלי הפנים שלך, בלעדיך. אל תצפה לשלמות, אל תצפה למושלמות, אתה מוכרח להאיר פנים, אם אתה רוצה שלום, אתה מוכרח לחייך אל העולם. איך? כפי שהוא! אתה מוכרח לבוא עם הארת הפנים שלך כי השלמות איננה המושלמות אלא ההשלמה, המקום של השלום והאמונה. השלמה איננה מקום של ויתור על מי שאתה אלא מקום של בחירה של אמונה כפי שתיארנו לפני כן. כדי שהעולם יאיר לך פנים כדאי שתחייך אליו קודם.

הדברים האלה מרגשים ממש ומתכתבים מאוד יפה עם היצירות של אסנת רייזמן בן שלום. היצירות שלה הן ללא מסכים, יש בהן כנות פנימית עמוקה, מימד של עומק וסוד ופלא.  ואני מודה שאני מברכת שעבודות כאלו נוכחות ומאירות את הבית.

ואיך כל זה מתקשר לסיפור של בנות צלופחד שמככבות בפרשה? הן מדהימות אותי כל שנה בתעוזה שלהן וביכולת שלהן לא לפחד ולהיות עם עמוד שדרה ובעיקר עם אמת פנימית שמובילה אותן באומץ להוביל שינוי חוקתי. ותחשבו על כך הן לא חיות בתקופה פמיניסטית. הן חלק מתקופה פטריאכלית ביותר. אז רק למי שלא מכיר את הסיפור עליהן :

הן היו קבוצה של חמש אחיות משכילות במיוחד, שלא התביישו לגשת למשה רבנו מול כל עם ישראל. אלו הן בנות צלפחד, הבנות שזכו להוסיף פרשה בתורה – מחלה, נעה, חגלה, מלכה ותרצה.

על הבנות עצמן נאמר שהן היו חכמות ואף צדיקות  חכמתן ניכרה בעובדה שהן הגישו את טיעוניהן בצורה ברורה כל-כך, עד כדי כך שבורא העולם בכבודו ובעצמו אמר "כן בנות צלפחד דוברות" – הן צודקות. אך יותר מכל, בנות צלפחד הפכו לסמל לנשים שאהבו את ארץ ישראל בכל ליבן. חכמינו זיכרונם לברכה מציבים אותם בניגוד לגברים שלא רצו להיכנס לארץ ישראל ואמרו "ניתנה ראש ונשובה מצרימה", אך הנשים אמרו "תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו." הכוח והאמונה הנשית באו לידי ביטוי במלוא עוצמתן. אני מודה שהעוצמה שלהן מקרינה גם עבורי היום.

יש בפרשה שלנו, שאגב נקראת פרשת פנחס, פסוק שאני מאוד אוהבת – אלוהים אומר למשה "קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו…ונתתה מהודך עליו למען ישמעו כל עדת בני ישראל" חושבת איזה תעצומות נפש נזקק להם משה רבנו לסמוך את ידיו על מי שיחליף אותו בתפקיד ולתת לו מהוֹדוֹ, אבל כמה משמעותי לבחור מחליף – איש אשר רוח בו. זו המהות.

מי ייתן והשלמה, מאור פנים, הרוח והתעוזה יהיו מנת חלקנו בעולם הזה,

מאחלת שבת שלום,

ליאורה