הַשָּלָה- דליה כתב אריאלי, חנה גולדברג, דן בירנבוים, ישראל רבינוביץ

יצירת האמנות עפ"י בוצ'וני היא "סינתזה של מה שאנחנו זוכרים ומה שאנחנו רואים", אך היא איננה מוגבלת אלא מכילה גם מהויות שאינן יכולות להיתפש על ידי הראייה. בוצ'וני, האמן הפוטוריסטי, ביקש לכונן מתודה שתאפשר את קליטת האובייקט על רבדיו השונים ולתפוש את אותו אובייקט כמהלך אינסופי בחלל, מהלך בעל תנועה פנימית מוחלטת ותנועה חיצונית יחסית. "קווי הכוח" שפיתחו הפוטוריסטים הדגימו את התנועה ואפשרו ליצור הקבלה בין תנועת האובייקט בחלל לבין אופן הראייה והקליטה – הסימולטני גם כן – של המתבונן.

ארבעת האמנים המציגים בתערוכה זו מתכתבים עם מילות המפתח זיכרון, ראיה, תנועה, תהליך, שינוי, מחקר וטבע.

האמנית דליה כתב אריאלי בחרה לתעד במשך חודש את פרח, צמח קקטוס סקלנט ממשפחת האלוורה. הרישום עדין ועם זאת נוכח מאוד יום אחר יום, רישום שמתעד תהליך, מפריחה לקמילה. תהליך של השלה. הבחירה להציג את הרישומים לא כרישומים בודדים, אלא במצגת, מאפשרת לנו כצופים לחוש את התנועה. מאפשרת להיות בזיכרון ובראיה של מה שכבר ממזמן לא קיים, אך הייתה לו נוכחות בעולם.

דן בירנבוים חוקר בסדרת העבודות, דיונות, את הנוף. הציורים בצמצום הצבעוני, שחור לבן, יוצרים את תנועת הדיונות. הַשָּלָה כתנועה שמשתנה מרגע לרגע.  בירנבוים בוחר מקטעי נוף שבאופן הנחת הצבע שלהם מייצג את ההשתנות והדינמיות המתמדת של הטבע. דינמיות זו היא אחד הגורמים הבולטים המושכים גם את בירנבוים בייצוג הטבע והנוף.

חנה גולדברג מנכיחה את צמח הברכיכיטון, כמטאפורה לניצולי שואה. הפרי, שלכאורה מייצג חיים כשאין לו תשתית של עבר ושורשים הוא בעצם עקר. זהו עץ סרק ששורד בכל התנאים ולכאורה נראה כעץ פרי. חנה מדגישה בציוריה את הפְּנים הריק לעומת מה שנראה כלפי חוץ. הַשָּלָה כמחווה. ציורים אלה הם מתוך סדרת עבודות שהוצגו בתערוכה בהמבורג שבגרמניה, עיר הולדתו של אביה ניצול השואה.

הפסל של ישראל רבינוביץ  הטוריה מוצגת בתערוכה זו כרדי מייד מטופל, מחוררת ומנושלת מתפקידה. מתוך החורים צומח עץ כחול, צמיחה מחודשת כמסמנת תקווה. מתוך אחד החורים נתלה מיכל  ליין או שמן. הקת שלה זרועה בחרצני זיתים כך שקשה לאחוז בה. כשמוסקים זיתים, מנענעים את העץ וכך גורמים להשלת הפרי, מטאפורה לתהליך . "הטוריה מסמנת חפירה. ירידה אל שורש הדברים. פעולת הטוריה היא של חציבה, הוצאה של דבר מתוך דבר. תהליך החשיפה שהטוריה יוצרת מאפשר הבנה של תהליכים סמויים ועמוקים והיא פועלת כמטפורה לחיפוש מהות, קשר ושורשים" (נוגה מגדל).

*צילומי תמונות יונית מטילסקי צדוק

תמונות מפתיחת התערוכה