התערוכה 'מוטה ברים -דיוקן' של האמן מוטה ברים

אוצרת ליאורה לוי

פתיחת התערוכה ושיח גלריה ביום שישי כ' אלול תש"פ, 20.9.19 בשעה 11.00, בגלריה אורייתא, גני טל 16 בהושעיה
בתערוכה זו מוצגות עבודות מסדרות שונות, כשכל אחת מהן מציגה פן אחר של דיוקן האמן. הן בציורי דיוקן פניו, הן בציורי הטבע הדומם והן בסדרת העבודות של החתמי אפיית החלות לשבת.
"ברים הוא אמן חרדי מבטן ומלידה. בילדותו, לא נחשף לפרקטיקה התרבותית של הביטוי האמנותי. ובכל זאת הוא ניחן בתכונה היסודית ביותר של אמן – בדחף ובהכרח העמוקים, ליצור….

מקורה של סדרת העבודות של מוטה ברים במסורת אפיית החלות לשבת. בצק החלה והביצה הבלולה משאירים את חותמם על גבי ניירות האפייה וכך נוצרים דימויים עשירים וסמליים. לא פעם נייר אפייה אחד משמש למספר אפיות היוצרות לעבודות אופי רב-שכבתי, כבציור אקוורל. כך, לאחר שעברו טיפול מכוון, נוצרים אוטופורטרטים מופשטים המספרים על עולמו הפנימי של חסיד, האופה מזה שנים חלות לשבת. ברים יוצר הקשרים בין עולמות, מאיר אותם מבפנים, מפיץ את אורם ואף פורץ דרכם גבולות מגדריים ואמנותיים כאחד.

מתח הניגודים בין דת לאמנות מקבל כאן תפנית מפתיעה – הפרקטיקה המסורתית מאפשרת להבדיל בין עיקר לטפל ולהציע אוצרות של חיוב ובניה שלולא כן לא היו מתאפשרים. העבודות מציגות אף ביקורת מוצנעת כלפי נגע הצרכנות שפשה גם בחברה החרדית מחד והצעה למילוט מן הניכור והזרות הפנימית הקיימת בעולם האמנות מאידך."
(אלברט סויסה, מתוך טקסט לקטלוג התערוכה 'חותם נחתום', בית האמנים בירושלים, 2014)

“בציור, אני ניזון מהטבע אך לא מחויב לו. ציור ריאליסטי מדויק אינו מעניין אותי”, הוא אומר ומוסיף: ‘אני אוהב לשיר ולרקוד עם הטבע ולא רוצה שיכתיבו את צעדיי. מגיל תשע אני מלחין לחנים חסידיים המושרים בחצר בויאן רוז’ין, אליה אני משתייך וגם בחצרות אחרות”.
ברים, חצוי אך לא קרוע. בתוך עמו הוא יושב ואותו הוא אוהב ומוקיר עד מאוד…

נעילת התערוכה ב 22.11.19

תמונות מהתערוכה