התערוכה 'דרך ארץ' בין יבנה לציפורי


אוׄצרים: ליאורה לוי, רוני ראובן

האמנים המשתתפים:

רחל אהרן, יאיר גרבוז, שרון וובר צביק, דרורה וייצמן, דורון זאבי, ז'אק ז'אנו,
ורד פירחי ליננברג, אריה למדן, סיגל מאור, סימה מאיר, גילה מילר, דבי ספינר, רות קסטנבאום בן-דב, אהרון קריצר, ישראל רבינוביץ,

עם חורבן בית המקדש והתמוטטות ירושלים תפסה יבנה מקום מרכזי בהמשך קיומו של העם היהודי ותורת ישראל.
כמרכז דתי ורוחני חודשו בה המוסדות השלטוניים והרוחניים (הסנהדרין)
ותקנות רבות תוקנו בה בידי רבי יוחנן בן-זכאי, הנשיא רבן גמליאל וחכמי יבנה.

לאחר המרד, מאימת השלטון הרומי נאלצה הסנהדרין לברוח לגליל ולהתיישב במקומות כפריים על מנת שלא למשוך את תשומת לב הרומאים. אושא, שפרעם ובית שערים היו תחנות במסלול פעילותה של הסנהדרין, עד שרבי יהודה הנשיא העבירה לציפורי.
שם, בציפורי הוא ערך וחתם את המשנה בשנת 220 לספירה.
חכמי הגליל המשיכו את דרכם של חכמי יבנה בהדגשת החשיבות של לימוד התורה ובתפיסה שלימוד התורה הוא מקור הסמכות להנהגה.

כאוצרים של שתי גלריות שנמצאות במוקדי ההנהגה היהודית, ביבנה ובציפורי, בחרנו להתמקד באמרה של חז"ל – 'דרך ארץ', כמוטיב מוביל.
אִמרה המבטאת גם את כברת הדרך הפיזית שעברה ההנהגה הרוחנית של עם ישראל בין שני המקומות והרבה מעבר לכך, את המשמעויות הרבות שנוכחות באִמרה זו.

'דרך ארץ קדמה לתורה' היא אִמרה המיוסדת על דברי חז"ל. במשמעות המקובלת בימינו האמרה מציינת שאם אין האדם נוהג ב"דרך ארץ" – בנימוסים ובהליכות ראויים – לא ניתן ללמד אותו או ללמוד ממנו תורה ומצוות. פירוש נפוץ אחר, לפיו ניתנו מצוות דרך ארץ והתנהגות במדבר, מבחינה כרונולוגית לפני מתן תורה.

משמעות מקובלת נוספת משתמשת במושג "דרך ארץ" להימנעות מעוולות מוסריות חמורות, שאינן דווקא מתחום הנימוסים וההליכות. עם זאת, יש המפרשים את המושג "דרך ארץ", כאשר הוא מופיע בהקשר זה במסכת אבות, כפרנסה, באמצעות מלאכה או מסחר.

לנושא 'דרך ארץ' ניתן להתייחס במובן הראשוני והפיזי – דרך פיזית המחברת את המיקומים של שתי הגלריות.

אך מעבר לכך 'דרך ארץ' במובנים של מידות, של מערכות יחסים ערכיות שמאפשרות קיום של בני אדם. במשפחתם, בקהילה וגם בארץ בכלל. במשנה יש הרבה אזכורים לביטוי זה בהקשרים שונים.
הן כמלאכה/ עבודה בפועל, והן במובן של התנהגות ערכית שנדרשת לקיום בין בני אדם.

בתערוכה זו, האמנים בחרו, לתת ביטוי ביצירותיהם לדרכים שהאדם יבחר בהם להלך בעולם, בהיבטים השונים של אמרת חז"ל על 'דרך ארץ' על מרחבים בנפש ועל מרחבים במציאות החיים. במדיות שונות. בציור, צילום, פיסול, רישום והדפס.

בחודשים אלה, שבהם אנחנו נערכים לתערוכה, הביטוי 'דרך ארץ' מבקש להיות נוכח על כל היבטיו
ונדרש כחיבור בין דעות שונות בעם ישראל.

גלריה אורייתא, גני טל 16, הושעיה, פתיחת הגלריה בתיאום טלפוני: 0522618070
www.orryta.co.il

תמונות מהתערוכה