אתם כבר מכירים אותי.
אני אוהבת את מילות הפתיחה של הפרשה השבת: "לך לך"…הן מילות מפתח בעבורי,
אני אוהבת ללכת מדי פעם. לעשות שינוי..
תמיד אני חושבת על שתי המילים שחוזרות על עצמן, לך לך.
כותב על כך מאוד יפה הרש"ר (הרב שמשון רפאל) הירש:
"לך לך", ה"לך" הראשון מכוון להליכה פיזית, וה"לך" השני מכוון להליכה רוחנית, תהליך של הליכה אל עצמך, לבד, נגד הזרם, לא לפחד ללכת עם האמת שלך.
ובמיוחד היום שהוא יום היסטורי בארצות הברית בבחירתו של טראמפ לנשיא ארצות הברית.
מי היה מאמין שאדם שכל כך הולך נגד הרוח, לא מתחשב באף אחד והולך עם אמת אישית שלו ייבחר היום?!

מה הקשר בין טראמפ לפרשת "לך- לך"?
ומה בין קהילות הולכות יחד לאלף אלפי הבדלות?
ורק לאחר שתשילי את מה שהיית,,,למה תמיד צריך להיפרד ממשהו לפני שהולכים קדימה?

גם השבת בחרתי לצטט את סיון רהב מאיר שיוצרת חיבורים לנפשות הפועלות במציאות (הנשיא החדש בארה"ב) ולאברהם שהיה פורץ הדרך הראשון בעולם, הנון קונפורמיסט ומי שמוביל את העם היהודי עד היום.
מה פשר ההצלחה של טראמפ? איך טיפוס כל כך גס ובעייתי בכל זאת מושך אחריו רבים? טוב, זה יפתיע אתכם אם אגיד שחלק מהתשובה נמצא בפרשה? אז ככה:
פרשת "בראשית" היא אוניברסלית. גלובלית. היא מציגה בפנינו את האנושות כולה. זה נשמע טוב ויפה, אבל בפועל, הפרשה מסתיימת בכישלון נחרץ, בגירוש מגן עדן, ברצח הראשון בהיסטוריה. גם פרשת "נח" מקיפה את כל היקום, אבל התוצאה היא שחיתות, חורבן ומבול, ולסיום מופיע ניסיון לבנות "מגדל בבל" של שוויון מוחלט בין כולם, בלי שפה ובלי לאום. גם הניסיון הזה נכשל.
השבוע, פרשת "לך לך" מתחילה מחדש – הפעם יש עם, ויש ארץ. אברהם אבינו מציג מודל חדש: "לך לך מארצך, וממולדתך, ומבית אביך – אל הארץ אשר אראך, ואעשך לגוי גדול". עם ישראל וארץ ישראל מופיעים לראשונה בתורה בפרשה. ליברליזם קיצוני, פלורליזם מכיל – זה נשמע נפלא אבל לא עובד. המסר של הפרשה אולי לא נאור והומאני כמו בשתי הפרשות הקודמות, אבל אחרי הכישלונות הצורבים – התורה מורה לנו השבוע ללכת על צמצום, על מיקוד, על ייחודיות. זה אולי הסיבה להצלחה של סיסמאות לאומיות פרו-אמריקאיות (Make America great again) או ליציאה הדרמטית של בריטניה מהאיחוד האירופי. פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת.
נחזור לפרשה – העובדה שיש לנו משימה יהודית ייחודית לא אמורה להוביל ללאומנות או לגזענות. להיפך. המסע של אברהם, שנמשך עד היום, מטיל עלינו בעיקר חובות ולא זכויות. צריך להצטמצם פנימה, להתכנס, אבל כדי להביא ברכה לכל העולם: "והיה ברכה", אומר אלוקים לאברהם בפרשה, "ונברכו בך כל משפחות האדמה". הפרשה האומרת לנו, בקיצור, Make Israel great again.
שבת עולמית של שלום מתוך הליכה פנימית,
ליאורה
השבת מתקיימת שבת עולמית, יוזם והוגה הפרויקט הוא הרב וורן גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה, שהיוזמה הפרטית שלו הפכה תוך 3 שנים יותר לפרויקט עולמי סובב עולם. השנה משתתפים בה, נכון לעכשיו, מיליון יהודים מ-961 ערים ב – 87 מדינות ברחבי העולם, והמטרה שלה לאחד ולקרב לבבות.
הרבה מאוד פרויקטים נעשים החל מיום חמישי ועד מוצ"ש. הפרשות חלה, קבלות שבת משותפות, ארוחות ליל שבת בקהילות שונות. לא בכדי זה מתקיים בשבת פרשת 'לך לך' – במובן של הליכה לא רק לתוך עצמי אלא הליכה זה אל זה ולסובבים אותנו.
אנחנו בחרנו לערוך הבדלה מוסיקלית משותפת לתושבי קהילות שמשית, ציפורי והושעיה. למפגש שלנו קראנו 'קהילות הולכות יחד' וניפגש במוצאי שבת בשעה 18.00 בשיר, בניגון ובסיפור, במועדון בהושעיה.
אגב, אורי אורבך ז"ל חלם לערוך פרויקט כזה בקהילות. הוא תכנן לקרוא למיזם שלו: אלף אלפי הבדלות. הוא באמת היה אלוף בשנינותו.